Anazitisi Nosokomeia Thessalonikis Epikoinwnia Thessgiatro
Eggrafi Melwn  Oroi Xrisis Thessgiatro  Oroi Xrisis

Ο δεκάλογος για την ενίσχυση της άμυνας του παιδιού σας

 

 

1. Διατήρηση υγιούς βάρους σώματος. 

Τόσο τα παχύσαρκα όσο και τα λιποβαρή βρέφη και νήπια έχουν μειωμένη άμυνα έναντι των λοιμώξεων. Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας έχει καταρτίσει καμπύλες αύξησης του βάρους ανάλογα με την ηλικία καθώς και καμπύλες του Δείκτη Μάζας σώματος (BMI) για ακόμη πιο ακριβή προσδιορισμό του ιδανικού βάρους στα νήπια .Ο παιδίατρος σας, με την βοήθεια των καμπύλων αυτών είναι ο κατάλληλος να υποδείξει το ιδανικό βάρος για το παιδί  ανάλογα με την ηλικία του.
 

2. Περιορισμός της κατανάλωσης απλών σακχάρων.  

Χωρίς να είναι πλήρως διευκρινισμένος ο μηχανισμός δράσης, θεωρείται σήμερα δεδομένο πως η υψηλή κατανάλωση απλών σακχάρων (γλυκόζη, φρουκτόζη, επιτραπέζια ζάχαρη που περιέχεται σε γλυκά, παγωτά καραμέλες , αναψυκτικά , συμπυκνωμένους χυμούς ) ιδιαίτερα κατά τη διάρκειας μιας ίωσης, είναι αρνητική για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Η κατανάλωση χυμού ακόμη και φυσικού στην νηπιακή ηλικία δεν πρέπει να ξεπερνά τα 180 ml ημερησίως .
 
Αντίθετα οι σύνθετοι υδατάνθρακες όπως το άμυλο και οι φυτικές ίνες που βρίσκονται στα δημητριακά, το ρύζι, τα ζυμαρικά και το ψωμί ολικής αλέσεως είναι απαραίτητοι στη διατροφή του νηπίου διότι  αφομοιώνονται αργά, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον οργανισμό μας για χρησιμοποιεί για μεγαλύτερο διάστημα την ενέργεια που μας δίνουν. Οι φυτικές ίνες που περιέχονται στα όσπρια, το καστανό ρύζι, τα δημητριακά, τα ζυμαρικά και το ψωμί ολικής άλεσης, τα φρούτα και τα λαχανικά βοηθούν στην ανάπτυξη της εντερικής χλωρίδας, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην άμυνα του οργανισμού μας.
 

3. Εισαγωγή πρεβιοτικών & προβιοτικών στη διατροφή.

Ένα από τα κύρια συστατικά του ανθρωπίνου γάλακτος, από άποψη αναλογιών, είναι οι ολιγοσακχαρίτες, οι οποίοι έχουν πρόσφατα χαρακτηρισθεί ότι αντιπροσωπεύουν το πρώτο πρεβιοτικό στο ανθρώπινο είδος.
 

4. Κατανάλωση τροφών με ω-3 λιπαρά οξέα (πολυακόρεστα λιπαρά οξέα μακράς αλύσου- LCPUFAs).

Τα ω-3 λιπαρά οξέα ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού έχοντας αντιφλεγμονώδη δράση. Ενισχύουν επίσης την δράση των φαγοκυττάρων και των λευκών αιμοσφαιρίων. Πηγές ω-3 λιπαρών οξέων: Λιπαρά ψάρια όπως σολομός, σκουμπρί, τσιπούρα, σαρδέλα, λιναρόσπορος, ξηροί καρποί, σογιέλαιο, λινέλαιο καθώς και γάλα νηπιακής ηλικίας ενισχυμένο με LCPUFAs.
*Συστήνεται η κατανάλωση λιπαρών ψαριών 2 φορές την εβδομάδα.
 

5. Προσθήκη αντιοξειδωτικών ουσιών στη διατροφή.

Βιταμίνη C 
Είναι η βιταμίνη που έχει συνδεθεί εδώ και πολλά χρόνια με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης λοιμώξεων τόσο του αναπνευστικού όσο και άλλων συστημάτων του οργανισμού.Κύριες πηγές βιταμίνης C: Τα εσπεριδοειδή, το ακτινίδιο, η φράουλα, το ροδάκινο, τα σταφύλια, το μπρόκολο, οι πιπεριές, το σπανάκι, τα λεμόνια, το κουνουπίδι, η ντομάτα και ο μαϊντανός. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει την κατανάλωση κατά μέσο όρο 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως στην παιδική ηλικία. Βέβαια, ο αριθμός των μερίδων ποικίλει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού. Στη νηπιακή ηλικία συστήνεται η κατανάλωση 2 μερίδων φρούτων και 1 μερίδας λαχανικών ημερησίως.
Βιταμίνη Α 
Η βιταμίνη Α συμβάλλει στην αμυντική ισχύ των μεμβρανών του αναπνευστικού συστήματοςΠηγές βιταμίνης Α: Ψάρια, γάλα, συκώτι, καρότα, κολοκύθα, αχλάδια, σπανάκι, λάχανο.
Βιταμίνη Ε 
Η βιταμίνη Ε είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που προστατεύει των οργανισμό μας από την δράση των ελεύθερων ριζών που προσβάλουν και αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Επίσης η βιταμίνη Ε προστατεύει την βιταμίνη Α από την οξείδωση.Πηγές βιταμίνης Ε: Φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο, ξηροί καρποί όπως τα αμύγδαλα, τα φουντούκια και τα καρύδια
*Με καθημερινή χρήση ελαιολάδου στο μαγείρεμα και την σαλάτα καθώς επίσης και εβδομαδιαία κατανάλωση ξηρών καρπών καλύπτουμε τις ανάγκες μας σε βιταμίνη Ε.
Ψευδάργυρος 
Ο ψευδάργυρος ενισχύει την λειτουργία το ανοσοποιητικού μας συστήματος γιατί συμβάλει στην παραγωγή των λευκών αιμοσφαιρίων. Πηγές ψευδαργύρου: Τα θαλασσινά, τα ψάρια, το συκώτι, το κρέας , τα αυγά, τα μανιτάρια και τα σύκα.
 

6. Καλός ύπνος & ενίσχυση του ανοσολογικού σύστηματος του οργανισμού. 

Η ποιότητα και η διάρκεια του ύμνου παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού μας. Έρευνες έχουν δείξει ότι η έλλειψη ύπνου μπορεί να συμβάλει στην μείωση των Τ-λεμφοκυττάρων και κατά συνέπεια στην αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Τα νήπια πρέπει να κοιμούνται 12-13 ώρες το 24ωρο.
 

7. Άσκηση και καλή φυσική κατάσταση.

Η άσκηση έχει την ικανότητα να προστατεύει και να ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Έτσι, ακόμα και σχετικά χαμηλά επίπεδα αερόβιας άσκησης μπορούν να δράσουν προστατευτικά στο ανοσοποιητικό. Κατά τη μέση παιδική ηλικία συνιστάται άσκηση τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα για είκοσι ως τριάντα λεπτά, έτσι ώστε οι καρδιακοί παλμοί του παιδιού να επιταχύνονται.
Ίσως ο καλύτερος τρόπος να κάνετε τα παιδιά να χαίρονται την άσκηση είναι να την μετατρέψετε σε οικογενειακή εκδήλωση, με εσάς να δίνετε το καλό παράδειγμα και να ενθαρρύνετε τη συμμετοχή τους. Δε θα βελτιωθεί μόνο η φυσική κατάσταση όλων αλλά θα ενισχυθεί και η ενότητα της οικογένειας! Ποιο παιδί δε θέλει να τρέχει και να παίζει με τους γονείς του?
 

8. Έλεγχος για αναιμία και έλλειψη σιδήρου μετά το πρώτο έτος.

Η έλλειψη σιδήρου είναι το συχνότερο πρόβλημα διατροφής παγκοσμίως. Στον άνθρωπο ο σίδηρος είναι βασικό συστατικό των πρωτεϊνών που μεταφέρουν το οξυγόνο. Αποτελεί αναγκαίο στοιχείο για την ανάπτυξη των κυττάρων. Προκαλεί κούραση, αναιμία, μειωμένη απόδοση και ανεπάρκεια του συστήματος άμυνας του οργανισμού. Τα τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο είναι:  κρέας, θαλασσινά, ξηροί καρποί, αποξηραμένα φρούτα (σταφίδες, βερίκοκα, δαμάσκηνα) φασόλια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο), ψωμί και δημητριακά εμπλουτισμένα με σίδηρο. Το φρέσκο γάλα είναι φτωχό σε σίδηρο σε αντίθεση με τα νηπιακά γάλατα. 
Παρόλα αυτά η συμπληρωματική χορήγηση του σιδήρου θα πρέπει να γίνεται μόνον ύστερα από διαγνωσμένη αναιμία και με οδηγία του παιδιάτρου διότι μπορεί να εμφανίσει τοξικά επίπεδα και να ενισχύσει την λοιμογόνο δράση ορισμένων παραγόντων.
 

9. Αποφυγή αλόγιστης χορήγησης αντιβιοτικών. 

Η χώρα μας έρχεται δυστυχώς πρώτη στην χρήση αντιβιοτικών στην παιδική ηλικία. Η χορήγηση τους πρέπει πάντα να γίνεται μετά από συμβουλή του παιδιάτρου. Τα αντιβιοτικά σκοτώνουν όλα τα μικρόβια χωρίς εξαίρεση, ακόμα και τα καλά. Έτσι μπορούν να βλάψουν την άμυνα του οργανισμού αν δε χρειάζονται και να δημιουργήσουν λοίμωξη από επικίνδυνα μικρόβια. Αν ένα παιδί παίρνει συχνά αντιβιοτικά αλόγιστα, κινδυνεύει να αναπτύξει μικρόβια ανθεκτικά στα αντιβιοτικά. Έτσι μπορεί στο μέλλον μια βαριά λοίμωξη να μη μπορεί να αντιμετωπιστεί.
 

10. Οι γονείς πρεπει  να δίνουν το καλό παράδειγμα.

Οι γονείς κυρίως αλλά και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, συνειδητά ή υποσυνείδητα, επηρεάζουν τις διατροφικές συνήθειες των μικρών παιδιών, διότι τα παιδιά έχουν την τάση να τους μιμούνται και να τους θεωρούν πρότυπα συμπεριφοράς. Τα γεύματα αποτελούν οικογενειακές στιγμές στα πλαίσια των οποίων η διατροφή μαθαίνεται στην πράξη και οι διατροφικές συνήθειες που αποκτούν τα νήπια από τους γονείς είναι συνήθειες που κατά πάσα πιθανότητα θα τους συνοδεύουν μία ολόκληρη ζωή.
 
Παρασκευή Καρανίκα
Παιδογαστρεντερολόγος 
 
Κάντε Like στη σελίδα μας στο Facebook 
για να ενημερώνεστε για θέματα σχετικά με το παιδί σας
 
Read 70 times
Bookmark and Share

Βρείτε Γιατρό

Translate this article:

Eggrafi giatroi Logo

THESSGIATRO BEST BUTTON 01

THESSGIATRO BEST BUTTON 03

Hlektroniki Syntagografisi 01

Giatroi Xwris Synora Banner 01

Giatroi Xwris Synora Banner 02

Republic Radio 100.3 05